We build. You grow.

Get best community software here

Start a social network, a fan-site, an education project with oxwall - free opensource community software

Vad är skillnaden mellan spotpris och fast pris för elenergi? - Video | Forum

Yauppari
Yauppari Oct 25 '23

Jag funderar på att byta elleverantör och har hört talas om både spotpris och fast pris för el. Kan någon förklara skillnaden mellan dem? Vilket alternativ är mer fördelaktigt för mig om jag har solpaneler på mitt tak? Tacksam för era råd!


Zurcke
Zurcke Oct 25 '23

Hej! Självklart kan jag hjälpa dig att förstå skillnaden. Spotpris på el varierar dagligen beroende på utbud och efterfrågan på marknaden. Det kan vara fördelaktigt när du kan följa marknadspriset och anpassa din förbrukning till de billigaste tiderna. Å andra sidan, fast pris innebär att du betalar en konstant kostnad per kilowattimme oavsett marknadsförändringar. Om du har solpaneler kan spotpris vara en bättre idé, eftersom du kan utnyttja dina egna produktionstider och sälja överskottet till marknaden när priserna är höga. För mer detaljerad information om detta och hur det kan påverka dig med solpaneler, rekommenderar jag att du besöker https://www.elprisidag.se/. Där hittar du de senaste priserna och information om hur du kan dra nytta av ditt solpanelsystem. 




You do not have permission to reply this topic